Kun saksofoni palaa

OHJAAJA: Petri Luukkainen

PÄÄOSISSA: Timo Lassy

MAA: Suomi

VUOSI: 2026

IKÄRAJA: S

KESTO: 90 min

KIELET: suomi (tekstitys: tulossa)

Saksofonisti Timo Lassy on yksi maamme valovoimaisimpia ja karismaattisimpia jazz-artisteja, jonka vastustamaton svengi villitsee yleisöjä niin Suomessa kuin maailmalla. Mitä tapahtuu, kun klubien parrasvalot sammuvat ja ikääntymisen sekä elämänmuutosten kanssa painiva taiteilija havahtuu siihen, ettei voi enää jatkaa taiteilijana entiseen tapaansa?

Petri Luukkaisen ohjaama dokumentti on intiimi henkilökuva tästä murroksesta ja tutustuu Lassyn mielenmaisemaan: ”Mikä mut tekee onnelliseksi ihmisenä ja taiteilijana?” Vastausta Lassy on päättänyt etsiä asettumalla uuden, pelottavankin haasteen eteen: hän aikoo rakentaa ensimmäistä kertaa urallaan konsertin, jossa esiintyy yksin.

Yksin esiintyminen asettaa maailmaa kiertäneen ammattilaisen poikkeuksellisen haavoittuvaiseen asemaan, omien epäilysten ja epävarmuuksien katveeseen. Elokuva seuraa rehellisesti valmistautumista Loviisan kirkossa soitettavaan soolokonserttiin, joka antaa artistille uudet, itsenäiset ilmaisun siivet.

Sensommarissa tämä teos saa erityisen hienon kaikupohjan, sillä dokumentin lisäksi Lassyn musiikista nautitaan viikonlopun aikana myös livenä uudessa Venehallissa, kun hän yhdessä Teppo Mäkysen kanssa luo livesäestyksen kokoelmaan Aho & Soldanin kesäisiä lyhytelokuvia.

Näytöksen tekijävieraina paikalla ovat Timo Lassy sekä äänisuunnittelija Juho Luukkainen.

Edellinen
Edellinen

Se oli pelkkä sattuma

Seuraava
Seuraava

Primavera